Przywództwo w kryzysie
Tragedia, jaka ma miejsce za naszą wschodnią granicą, niesie ogromne konsekwencje dla nas wszystkich – dla nas osobiście, dla naszych rodzin, dla naszych pracowników, klientów, dostawców i partnerów biznesowych. Jest ona realnym zagrożeniem i powoduje, że nie czujemy się bezpieczni. Jedną z cech charakterystycznych kryzysu jest żywioł emocji. Więc kryzys wystawi Cię na próbę.
Zarządzanie w trudnych czasach jest dużym wyzwaniem, ale jestem głęboko przekonana, że to właśnie trudne czasy pokazują różnicę pomiędzy menedżerem, a przywódcą.
Teraz, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, Świat potrzebuje mądrych przywódców. Twój zespół i ludzie wokół Ciebie patrzą na Ciebie. Słuchają tego, co mówisz i przyglądają się, jak reagujesz na to co, się dzieje. Dlatego ważne jest, abyś przejęła kontrolę nad emocjami i zapanowała nad chaosem. Twój zespół potrzebuje czegoś, czego może się chwycić i do czego może dążyć. Potrzebuje także wiedzieć, że może odnosić sukcesy, nawet jeśli sprawy wyglądają zupełnie inaczej niż oczekiwano.
To naturalne, że reagujemy na to, co się dzieje, ale mamy wybór i możemy podjąć świadomą decyzję, co zrobimy i jak będziemy się zachowywać.
Biznes wymaga zarówno szacunku, jak i szczerości. Spójrz prawdzie w oczy i zmierz się z tym, co się wydarzyło.
Zrozumienie i komunikacja
- Kluczowe teraz jest, abyś zrozumiała emocje swoich współpracowników i odpowiedziała na nie.
- Twoim obowiązkiem, jako lidera jest rzeczowo wyjaśnić im to, co się dzieje i jaki to ma wpływ na firmę.
- Zadbaj, aby Twoja komunikacja była spokojna i transparentna – bez uciekania się do banałów typu: ” będzie dobrze”.
- Zaplanuj to, co chcesz powiedzieć i mów tylko tyle, ile faktycznie potrzeba.
- Nie ulegaj także emocjonalnej akcyjności, wysyłając co rusz maile do pracowników z pomysłami inicjatyw ad hoc. (np. jednego dnia wklejamy w stopce maila flagę Ukrainy, drugiego dnia zbieramy ubrania dla uchodźców, trzeciego dnia jedziemy na granicę, itd.)
Szczera, nacechowana szacunkiem i troską rozmowa z podwładnymi oraz prawdziwa obecność w firmie w trudnych dniach zaprocentuje gotowością pracowników do skupienia się na zadaniach. Ich lojalnością i zaangażowaniem, a także – gdy będzie tego wymagała sytuacja – zrozumieniem niezbędnych zmian.
Przydziel pracownikom konkretne zadania
Gdy wpadamy w panikę, nasz mózg zaczyna wytwarzać ogromne ilości adrenaliny. Dodaje ona energii, którą pracownicy mogą wykorzystać w różny sposób. Jeżeli pozostawisz ich samych sobie, to rozładują swój strach i bezradność wymieniając się plotkami oraz tworząc najgorsze scenariusze i czarne wizje przyszłości. Będzie to całkowicie nieproduktywne i niszczące. Dlatego pomóż pracownikom poradzić sobie z tą trudna sytuacją przydzielając im indywidualnie zadania, które skierują ich uwagę w stronę możliwych rozwiązań.
Podejmuj krytyczne decyzje dla Twojego biznesu
- Zaakceptuj niepewność, bo tak będą wyglądać następne miesiące Twojego życia i biznesu. Pamiętaj, że kryzys to sinusoida – wzloty i upadki.
- Dostosuj swoje plany biznesowe do nowej sytuacji polityczno- gospodarczej
- Zrewiduj swoje koszty i planowane inwestycje. Nie oznacza to, że masz przestać inwestować i rozwijać biznes. W ten sposób nie pomożesz ani swojej rodzinie, ani swoim pracownikom i partnerom biznesowym, ani tym, którzy tej pomocy potrzebują. Kryzys klaruje priorytety i pomaga Ci podejmować lepsze i mądrzejsze decyzje. Przyjrzyj się krytycznie swoim wydatkom i przygotuj się na recesję.
- Opracuj plany awaryjne na wypadek wystąpienia różnych scenariuszy oraz testuj plany zarządzania kryzysowego.
Zainteresuj się
Podstawową odpowiedzialnością każdego człowieka jest troska.
- Zainteresuj się swoim zespołem, swoją rodziną, swoimi przyjaciółmi i klientami. Skontaktuj się z nimi i zapytaj, jak możesz im pomóc.
- Codziennie zadawaj sobie pytanie, co możesz zrobić dla swoich klientów. Jak Twój biznes może wspierać ich w tych trudnych momentach.
Wróć do swojego serca. Wróć do swojej pasji w biznesie, w którym dzięki temu, jaka jesteś masz wielki wpływ na życie innych ludzi.
Pomagaj mądrze
Zaangażuj swój biznes i swój zespół w pomoc.
Zorganizuj „burzę mózgów”, jak możecie realnie pomagać ludziom w Ukrainie oraz uchodźcom w Polsce, abyście odzyskali poczucie wpływu na sytuację i wydarzenia.
Możesz rozważyć różne formy Waszego zaangażowania:
- wolontariat
- przekazanie pomocy rzeczowej lub pieniężnej
- przekazanie części zysków ze sprzedaży na wsparcie i pomoc osobom potrzebującym z Ukrainy.
Pomagaj i wspieraj, bez lęku podejmując działania. Uzyskuj wsparcie lokalne dla Waszych inicjatyw i zmieniaj świat, aby stał się lepszy.
Zadbaj o swoje zdrowie psychiczne
- Zadbaj o sen i nie oglądaj wiadomości bezpośrednio przed pójściem do łóżka.
- Zadbaj o dietę i aktywność fizyczną.
- Zadbaj o odpoczynek, a jeśli planowałaś urlop to nie zmieniaj swoich planów.
- Biegaj, medytuj, ćwicz, tańcz, śpiewaj i śmiej się – to nie jest czas żałoby, a czas pełnej mobilizacji, więc rób wszystko, co pomoże Ci poradzić sobie z ogromnym obciążeniem i stresem.