Dlaczego kobiety nie mają mentorów

Opublikowane przez Gulewicz Maria Magdalena w dniu

Wszystkie wychowałyśmy się na bajce o Śpiącej Królewnie, która nauczyła nas, że jeśli będziemy wystarczająco długo czekały na księcia, ten przyjedzie, pocałuje i razem z nim odjedziemy na białym koniu, by żyć długo i szczęśliwie. 

Dotarło do mnie ostatnio, że szukanie mentora przez kobiety przypomina właśnie czekanie na królewicza. To poważny problem.

Mentoring to podstawa Twojego rozwoju

Mentoring ma niezwykle istotne znaczenie dla rozwoju Twojego biznesu i kariery. 

Badania dowodzą, że ci, którzy go znaleźli są bardziej zadowoleni z tempa rozwoju swojego biznesu czy kariery. 

Osoby, które posiadają mentorów chętniej domagają się ambitnych zadań i sięgają po ekscytujące projekty. Także częściej oczekują odpowiedniego wynagrodzenia niż ci, którzy ich nie mają. 

Mentorzy to osoby z rozległym doświadczeniem zawodowym i osobistym, w dziedzinie, w której chcesz szlifować swoje umiejętności. 

Mogą udzielać ci informacji i porad dotyczących rozwoju twojego biznesu oraz kariery. Mogą także pomóc ci poruszać się po polityce korporacyjnej lub po zawiłym labiryncie biznesu. 

W atmosferze szacunku i zaufania dają ci urealniony feedback. Pomagają ci przejść przez trudne sytuacje w twoim życiu zawodowym. Dzięki ich mądrości udaje ci się uniknąć wielu błędów, a także naprawić te, których nie zdołałaś uniknąć. 

Kłopoty kobiet z mentoringiem

Na nieszczęście dla kobiet, mężczyznom często łatwiej jest nawiązać i utrzymać takie relacje. Badania pokazują, że mężczyźni mają znacznie większe szanse na znalezienie mentora.

Czasami kobietom o wysokim potencjale trudno jest prosić o pomoc, gdyż nie chcą wyjść na kogoś, kto sobie nie radzi. 

To zupełnie naturalne, jednak zapewniam cię, że zasięgnięcie języka nie jest oznaką słabości. Co więcej- często bywa pierwszym krokiem do znalezienia właściwej drogi. 

Badania pokazują, że kobiety i mężczyźni otrzymują mentoring na różny sposób. Jednocześnie, mentoring uzyskiwany przez kobiety rzadziej przekłada się na realne zmiany sytuacji zawodowej. 

Jest co najmniej kilka powodów, dlaczego tak się dzieje.

Kobiety są często mentorowane przez inne kobiety, które albo nie mają czasu albo niezbędnego doświadczenia i stażu pracy, aby im realnie pomóc. Te nieliczne, które mają doświadczenie i wiedzę, nie mają tyle czasu i mocy przerobowych, aby pomóc tak wielu kobietom. 

Gdy mentorem kobiety jest mężczyzna

Czasami kobiety znajdują mentorów płci męskiej. Ale często ich rady nie uwzględniają specyficznej sytuacji kobiet w biznesie. To, co działało dla tego mężczyzny, może nie działać dla kobiety. 

Na przykład radzenie młodszej kobiecie, aby była bardziej asertywna i grała twardo, może nie być dla niej tak skuteczne, jak dla mężczyzny. Co gorsza taką radę na początku kariery możesz porównać ze skokiem pod nadjeżdżający pociąg. 

Pozostaje także aspekt podtekstu w relacjach damsko-męskich. Młode stażem kobiety i starsi stażem mężczyżni często unikają relacji opartych na mentoringu z obawy przed tym, jak będzie to postrzegane.

Badanie opublikowane przez Harvard Business Review potwierdziło, że 64% mężczyzn na stanowisku wiceprezesa lub wyższym obawia się spotkań z o wiele młodszymi kobietami w sytuacji sam na sam. Z kolei połowa młodszych kobiet unikała bliskich kontaktów ze starszymi mężczyznami. 

Zobacz ile tracimy przez taką sytuację. Przecież nie od dziś wiadomo, że osobiste relacje prowadzą do przydzielania ciekawych zadań i projektów oraz awansów. Fakt, że mężczyźni i kobiety spotykają się ze sobą na gruncie nieformalnym, musi zostać zaakceptowany, jako coś naturalnego. Przecież od zawsze robią tak mężczyźni. 

Starszy mężczyzna w restauracji w towarzystwie młodszego kolegi wpisuje się w obraz mentoringu. Natomiast starszy mężczyzna i młodsza kobieta z pewnością mają romans i są na randce. 

Jeżeli kobiety próbują kultywować bliską relację z męskim mentorem, ryzykują, że staną się tematem plotek w miejscu pracy. Jeżeli jednak zechcą spróbować wejść na szczyt bez pomocy mentora, ich karierze grozi zastój. 

Mentoring na temat stylu

Kobiety są także nadmiernie mentorowane w kwestii swojego stylu i otrzymują mniej konkretnej pomocy merytorycznej. 

Ja wciąż byłam „poddawana rozwojowi” przez wewnętrznych mentorów w firmie, albo żeby być bardziej przyjazna, gdy naciskałam na realizację bardzo ambitnych celów. Albo, żebym była bardziej entuzjastyczna, kiedy otwarcie nie zgadzałam się z różnymi pomysłami. A także, abym pomyślała nad zmianą garderoby oraz wysokości swojej szpilki.

Nawiąż konkretną relację mentoringową

Niewielu jest mentorów, którzy mają czas, żeby nieustannie trzymać swoich podopiecznych za rączkę. Większość z nich zmaga się ze swoją mocno intensywną pracą. 

Dlatego po pierwsze- znajdź odpowiedniego mentora, z odpowiednim doświadczeniem. A po drugie, nigdy nie myl mentora z terapeutą i dobrze wykorzystuj poświęcony ci czas.  

Określ, kto twoim zdaniem może być pomocny. 

Zadaj sobie pytanie: „Pomocny w czym?” Musisz jasno określić, jaki jest twój cel, aby nawiązać konkretną relację mentoringową. 

Może potrzebujesz pomocy w konkretnej sprawie biznesowej? Albo chcesz popracować nad strategią swojej kariery? 

Skoncentruj się na konkretnych kwestiach.

Znalezienie mentora, który może ci pomóc, nie dzieje się naturalnie. Musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć i szukać ludzi, którzy mają tą wiedzę oraz niezbędne doświadczenie, a także znajdą dla ciebie trochę czasu. 

Pomyśl, co możesz zaoferować w zamian i skoncentruj czas swojego mentora na tych celach. Ten rodzaj relacji może być bardzo pomocny w rozwoju Twojej kariery.

Mentoring z autopsji

Osoby o równym statusie zawodowym też mogą być dla siebie nawzajem mentorem. 

Jest takie powiedzenie, że każda rada ma swoje źródło w autopsji. 

Rady koleżanek, znajdujących się w podobnej sytuacji zawodowej mogą okazać się bardziej pomocne, niż rady niejednego mentora, a także być niezwykle aktualne. 

Dlatego tak istotne jest bycie częścią społeczności menedżerek i liderek.

Kobiety, które -podobnie, jak ty-  znajdują się na „polu bitwy” mogą zrozumieć problemy, których inni nie rozumieją. Także takich, których nie zrozumieją ich przełożeni, którzy często sami je generują. 

Programy mentoringu

Wiele firm odchodzi od nieformalnego mentoringu opartego na indywidualnej inicjatywie, w kierunku oficjalnych programów. 

Jeżeli potraktuje się je poważnie, takie formalne programy mogą przynieść znaczny sukces. Zorganizowane programy zwalniają kobiety z obowiązku zadawania niezręcznych pytań: „Czy zostaniesz moim mentorem?”. 

Jedno z badań dowodzi, że kobiety, które zyskały mentorów dzięki formalnym programom, miały 50% więcej szans na awans niż te, które musiały szukać ich samodzielnie.  

Jednak programy mentoringu sprawdzą się tylko wtedy, gdy połączy się je ze ścieżką rozwoju i programami rozwojowymi.

Dlatego firmy powinny podejmować starania, aby uruchamiać programy wspierające kobiety na rynku pracy, które są wciąż słabo reprezentowane na najwyższych stanowiskach.

Poszukujesz programu rozwojowego dla siebie? A może chcesz wspierać kobiety w swojej firmie i poszukujesz programu stworzonego specjalnie dla nich? Napisz do nas na: contact@drgulewicz.pl

Nazywam się Maria Magdalena Gulewicz

Przez ostatnie 20 lat obserwowałam, a także doświadczyłam na własnej skórze, jak niełatwą drogę muszą przejść kobiety ambitne i kompetentne, aby realizować swoje pasje oraz marzenia.

Napotykamy na swojej drodze wiele przeszkód i musimy o wiele bardziej się starać, żeby udowodnić, na co nas stać.

Jednak oprócz barier, które stawia przed nami społeczeństwo, musimy jeszcze pokonać przeszkody, które tkwią w nas samych. 

To właśnie solidna edukacja i przezwyciężanie tych przeszkód, stanowi o tym, że stworzone przeze mnie programy rozwoju dla kobiet są jedną z najbardziej transformujących podróży życiowych. 

Stworzyłam program i społeczność FeMBA – dla kobiet, które chcą zwiększyć szansę dotarcia na szczyt w swojej dziedzinie i osiągnięcia wymarzonego celu.