Przywództwo w kryzysie

Opublikowane przez Gulewicz Maria Magdalena w dniu

Tragedia, jaka ma miejsce za naszą wschodnią granicą, niesie ogromne konsekwencje dla nas wszystkich – dla nas osobiście, dla naszych rodzin, dla naszych pracowników, klientów, dostawców i partnerów biznesowych. Jest ona realnym zagrożeniem i powoduje, że nie czujemy się bezpieczni. Jedną z cech charakterystycznych kryzysu jest żywioł emocji. Więc kryzys wystawi Cię na próbę.

Zarządzanie w trudnych czasach jest dużym wyzwaniem, ale jestem głęboko przekonana, że to właśnie trudne czasy pokazują różnicę pomiędzy menedżerem, a przywódcą.

Teraz, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, Świat potrzebuje mądrych przywódców. Twój zespół i ludzie wokół Ciebie patrzą na Ciebie. Słuchają tego, co mówisz i przyglądają się, jak reagujesz na to co, się dzieje. Dlatego ważne jest, abyś przejęła kontrolę nad emocjami i zapanowała nad chaosem. Twój zespół potrzebuje czegoś, czego może się chwycić i do czego może dążyć. Potrzebuje także wiedzieć, że może odnosić sukcesy, nawet jeśli sprawy wyglądają zupełnie inaczej niż oczekiwano.

To naturalne, że reagujemy na to, co się dzieje, ale mamy wybór i możemy podjąć świadomą decyzję, co zrobimy i jak będziemy się zachowywać. 

Biznes wymaga zarówno szacunku, jak i szczerości. Spójrz prawdzie w oczy i zmierz się z tym, co się wydarzyło.

Zrozumienie i komunikacja
  1. Kluczowe teraz jest, abyś zrozumiała emocje swoich współpracowników i odpowiedziała na nie.
  2. Twoim obowiązkiem, jako lidera jest rzeczowo wyjaśnić im to, co się dzieje i jaki to ma wpływ na firmę.
  3. Zadbaj, aby Twoja komunikacja była spokojna i transparentna – bez uciekania się do banałów typu: ” będzie dobrze”.
  4. Zaplanuj to, co chcesz powiedzieć i mów tylko tyle, ile faktycznie potrzeba.
  5. Nie ulegaj także emocjonalnej akcyjności, wysyłając co rusz maile do pracowników z pomysłami inicjatyw ad hoc. (np. jednego dnia wklejamy w stopce maila flagę Ukrainy, drugiego dnia zbieramy ubrania dla uchodźców, trzeciego dnia jedziemy na granicę, itd.)

Szczera, nacechowana szacunkiem i troską rozmowa z podwładnymi oraz prawdziwa obecność w firmie w trudnych dniach zaprocentuje gotowością pracowników do skupienia się na zadaniach. Ich lojalnością i zaangażowaniem, a także – gdy będzie tego wymagała sytuacja – zrozumieniem niezbędnych zmian.

Przydziel pracownikom konkretne zadania

Gdy wpadamy w panikę, nasz mózg zaczyna wytwarzać ogromne ilości adrenaliny. Dodaje ona energii, którą pracownicy mogą wykorzystać w różny sposób. Jeżeli pozostawisz ich samych sobie, to rozładują swój strach i bezradność wymieniając się plotkami oraz tworząc najgorsze scenariusze i czarne wizje przyszłości. Będzie to całkowicie nieproduktywne i niszczące. Dlatego pomóż pracownikom poradzić sobie z tą trudna sytuacją przydzielając im indywidualnie zadania, które skierują ich uwagę w stronę możliwych rozwiązań.

Podejmuj krytyczne decyzje dla Twojego biznesu
  1. Zaakceptuj niepewność, bo tak będą wyglądać następne miesiące Twojego życia i biznesu. Pamiętaj, że kryzys to sinusoida – wzloty i upadki.
  2. Dostosuj swoje plany biznesowe do nowej sytuacji polityczno- gospodarczej
  3. Zrewiduj swoje koszty i planowane inwestycje. Nie oznacza to, że masz przestać inwestować i rozwijać biznes. W ten sposób nie pomożesz ani swojej rodzinie, ani swoim pracownikom i partnerom biznesowym, ani tym, którzy tej pomocy potrzebują. Kryzys klaruje priorytety i pomaga Ci podejmować lepsze i mądrzejsze decyzje. Przyjrzyj się krytycznie swoim wydatkom i przygotuj się na recesję.
  4. Opracuj plany awaryjne na wypadek wystąpienia różnych scenariuszy oraz testuj plany zarządzania kryzysowego.
Zainteresuj się

Podstawową odpowiedzialnością każdego człowieka jest troska.

  1. Zainteresuj się swoim zespołem, swoją rodziną, swoimi przyjaciółmi i klientami. Skontaktuj się z nimi i zapytaj, jak możesz im pomóc.
  2. Codziennie zadawaj sobie pytanie, co możesz zrobić dla swoich klientów. Jak Twój biznes może wspierać ich w tych trudnych momentach.

Wróć do swojego serca. Wróć do swojej pasji w biznesie, w którym dzięki temu, jaka jesteś masz wielki wpływ na życie innych ludzi.

Pomagaj

Zaangażuj swój biznes i swój zespół w pomoc.

Zorganizuj „burzę mózgów”, jak możecie realnie pomagać ludziom w Ukrainie oraz uchodźcom w Polsce, abyście odzyskali poczucie wpływu na sytuację i wydarzenia.

Możesz rozważyć różne formy Waszego zaangażowania:

  • wolontariat
  • przekazanie pomocy rzeczowej lub pieniężnej
  • przekazanie części zysków ze sprzedaży na wsparcie i pomoc osobom potrzebującym z Ukrainy.

Pomagaj i wspieraj, bez lęku podejmując działania. Uzyskuj wsparcie lokalne dla Waszych inicjatyw i zmieniaj świat, aby stał się lepszy.

Zadbaj o swoje zdrowie psychiczne
  1. Zadbaj o sen i nie oglądaj wiadomości bezpośrednio przed pójściem do łóżka.
  2. Zadbaj o dietę i aktywność fizyczną.
  3. Zadbaj o odpoczynek, a jeśli planowałaś urlop to nie zmieniaj swoich planów.
  4. Biegaj, medytuj, ćwicz, tańcz, śpiewaj i śmiej się – to nie jest czas żałoby, a czas pełnej mobilizacji, więc rób wszystko, co pomoże Ci poradzić sobie z ogromnym obciążeniem i stresem.

Artykuł oryginalnie opublikowany na drgulewicz.pl

Jak przewodzić i rozwijać się w kryzysie

Opublikowane przez Gulewicz Maria Magdalena w dniu

Jak przewodzić i rozwijać biznes w trakcie kryzysu

SESJA DORADZTWA STRATEGICZNEGO NA ŻYWO

Piątek, 18 marca o 16:00

Dołącz do otwartej sesji strategicznej na żywo, podczas której przeprowadzę cię przez zasady przywództwa w kryzysie, dostosowując twój sposób myślenia, abyś mogła przewodzić i etycznie rozwijać swój biznes w niepewnych czasach. 

Podczas tej otwartej sesji opowiem:

Będziesz mogła podzielić się swoimi obawami, zadawać pytania i uzyskać wsparcie innych liderek, abyś mogła z odwagą i rozwagą stawić czoła wyzwaniom, wspierając swój zespół oraz pomagając swoim klientom. 

Kategorie: