Jak sobie radzić z uprzedzeniami

Opublikowane przez Gulewicz Maria Magdalena w dniu

Czy kiedykolwiek otrzymałaś sprzeczne opinie na temat swoich wyników? 

Może powiedziano ci, abyś promowała swoje osiągnięcia, aby ludzie wiedzieli, czego dokonałaś, ale jednocześnie ostrzeżono, abyś nie była apodyktyczna ani władcza. 

Może powiedziano ci, żebyś była bardziej zdecydowana w działaniu, a jednocześnie, żebyś bardziej współpracowała?

Ciągle jestem świadkiem tego typu sytuacji. Kiedy kobieta świetnie sobie radzi w pracy, zarówno koledzy, jak i koleżanki z pracy mówią, że może i wiele osiągnęła, ale nie jest lubiana wśród współpracowników. 

Prawdopodobnie jest też zbyt agresywna, nie współpracuje i jest trochę upolityczniona. Nie należy jej ufać i generalnie jest trudna. Tak przynajmniej mówiono na mój temat i niemal każdej znanej mi kobiety na wysokim stanowisku.

Sukces nie ma płci?

Słynny eksperyment, w którym studentom wręczono dwie wersje życiorysu, z jedną różnicą. Zmieniono imię kandydata- Heidi i Howarda. 

Zarówno mężczyzna, jak i kobieta zostali uznani za kompetentnych. Ale podczas, gdy Howard był postrzegany, jako sympatyczny i dobry pracownik. Heidi była postrzegana, jako samolubna, z którą raczej nie chciałbyś współpracować ani jej zatrudniać. 

Te same dane z jedną różnicą- płci- wywarły kompletnie odmienne wrażenie.

Ten eksperyment udowodnił to, co wcześniej wykazały badania. Sukces i sympatia otoczenia w przypadku mężczyzn się łączą, a w przypadku kobiet nie. 

Od kobiet oczekuje się, że będą ciepłe, miłe i powinny mieć naturę społeczniczki. Są postrzegane, jako dobre liderki jedynie, gdy prezentują ten tradycyjnie narzucony styl. 

Kiedy kobieta jest kompetentna, wydaje się niezbyt sympatyczna. Kiedy natomiast sprawia wrażenie bardzo sympatycznej, to jest postrzegana jako bardziej miła niż kompetentna. 

Ten problem nie istnieje dla mężczyzn. Oni są postrzegani, jako kompetentni bez względu na sympatię do nich. Także to, czy są lubiani nie ma zbyt dużego wpływu na ich karierę. 

Kara za postępowanie, jak mężczyzna

W przypadku kobiet w pracy takie tendencyjne zachowania są podstawową przyczyną utrudniającą kobietom robienie kariery. 

Oto kilka przykładów. 

Kobiety regularnie otrzymują informację zwrotną dotyczącą stylu- przypominającą im, że powinny być milsze i łatwiejsze w kontaktach. 

Kiedy kobieta działa pewnie, bądź z kimś rywalizuje, odstępuje od przyjętych norm zachowania. 

Jeśli kobieta naciska, żeby robota była wykonana, ma wysokie kwalifikacje i bardziej skupia się na wynikach niż na uszczęśliwianiu wszystkich wokół, to zachowuje się, jak mężczyzna. A jeśli zachowuje się, jak mężczyzna to ludzie jej nie lubią i jest postrzegana, jako nadmiernie agresywna. 

W reakcji na negatywne oceny odpuszczamy sobie cele zawodowe. Aby uchronić siebie przed byciem nielubianą, kwestionujemy swoje zdolności, bagatelizujemy osiągnięcia i spisujemy siebie na straty- zanim zrobi to ktoś inny.

Feedback na temat stylu

Głęboko zakorzenione kulturowe wyobrażenia o kobietach skutkują tym, że prawdopodobnie częściej otrzymasz informację zwrotną na temat swojego stylu, a nie wyników. 

Że jesteś szorstka i nie chcesz współpracować. Że zbyt osądzasz i że musisz zwracać uwagę na swój ton. 

Ważne jest, aby pamiętać, że znaczna część ludzi nie jest świadoma swoich uprzedzeń w tym zakresie i stosują ją nieświadomie. Także kobiety w stosunku do innych kobiet. 

Kiedy następnym razem usłyszysz feedback w stylu, że jesteś zbyt dominująca, a jednocześnie, że brak ci perspektywy strategicznej. Zdaj sobie sprawę z płciowego nacechowania tej informacji  i nalegaj, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje zwrotne. 

Ludzie mogą mieć trudności z podaniem Ci szczegółowych informacji na temat ich opinii, ponieważ często jest to po prostu ogólne wrażenie. 

W tej sytuacji ważne jest, abyś rozpoznała płciowe nacechowanie tych informacji zwrotnych i nie wpadała w ich w pułapkę. Zamiast tego ćwicz swoją odporność i zastanów się, jak możesz zmienić ich percepcję. 

To bardzo ważne, abyś nauczyła się funkcjonować w tych uwarunkowaniach i nie rezygnowała ze swoich planów i marzeń. Przygotuj się na to, że ważna dla ciebie sprawa, za którą się opowiadasz będzie czasem zdyskontowana w zależności od tego, jak miła byłaś podczas argumentacji. 

Natomiast jeśli zbyt mocno będziesz dążyć do zdobycia powszechnej sympatii, to nie tylko twoje kompetencje mogą zostać zakwestionowane, ale także sama siebie będziesz ograniczać. 

Jeżeli chcesz dokonywać istotnych zmian, to nie dogodzisz każdemu. Jeśli będziesz próbowała- nie pójdziesz do przodu. 

Jak sobie radzić z uprzedzeniami

Możesz doświadczyć uprzedzenia płciowego na dwa główne sposoby, kiedy otrzymujesz informację zwrotną. 

Albo, że nie jesteś wystarczająco kobieca, a przez to zbyt agresywna. 

Albo, że jesteś zbyt kobieca i nieskuteczna w swojej roli.

Żaden z tych dwóch rodzajów informacji zwrotnych nie będzie ci dobrze służył i nigdy nie powinnaś opuszczać takiej rozmowy w takim stanie. 

Istnieją różne strategie reagowania w zależności od sytuacji.

SYTUACJA PIERWSZA

Rozważmy sytuację, w której uznano, że nie jesteś wystarczająco kobieca. Powiedziano ci, że jesteś agresywna, nawet jeśli nie miałaś takiego zamiaru. 

Albo, że ludzie uważają, że zbyt mocno naciskasz na swój zespół i że jesteś zbyt wymagająca. 

Kiedy otrzymujesz tego rodzaju informacje zwrotne, potrzebujesz dowiedzieć się więcej. 

Zadawaj pytania dotyczące tego, w jaki sposób informacja zwrotna odnosi się do wykonywanej przez Ciebie pracy. Możesz poprosić o konkretne przykłady. Ale potem przejdź do wyników, które osiągnełaś. 

Wykaż, że zrobiłaś to, co było potrzebne, aby wykonać zadanie. 

Możesz poprosić o opinię, kto dobrze radzi sobie w takich sytuacjach. 

Możesz poprosić o wskazówki, jak to zmienić. 

Zazwyczaj ludzie nie zdają sobie sprawy, że tego rodzaju informacje zwrotne mogą być niejasne lub związane z płcią. 

Tak więc, kiedy będziesz dociekliwa i będziesz zadawała pytania prawdopodobnie będą chcieli szybko przejść do innego tematu. 

Podstawową kwestią jest powiązanie informacji zwrotnej z twoimi wynikami biznesowymi. Pomóż swojemu rozmówcy czy szefowi w zrozumieniu, że tego rodzaju informacje zwrotne nie mają wpływu na efekt końcowy twojej pracy lub wyniki biznesowe. 

Wracając do naszego przykładu, jeżeli dostajesz feedback, że jesteś zbyt nachalna i niewystarczająco strategiczna, to nie możesz sobie pozwolić na takie postrzeganie twojej osoby. To stałoby się to prawdziwą szkodą dla Twojego sukcesu w firmie lub z tym kontrahentem. 

W kolejnej rozmowie wyraźnie skup się na osiągnięciach swojego zespołu i przesuń dyskusję z powrotem na to, co chcesz osiągnąć. 

SYTUACJA DRUGA

Jeżeli natomiast otrzymujesz informację zwrotną, że jesteś zbyt miła i współpracująca, zmiana tego postrzegania wymaga nieco innego podejścia. 

Współpraca jest często postrzegana jako domena kobiet, czyli to, co kobiety robią dobrze.

Z doświadczenia wiemy, że ludzie, którzy potrafią wspierać współpracę, wnoszą duży wkład w wyniki firmy i dobre samopoczucie zespołu. Wyzwaniem dla ciebie jest więc właściwe wartościowanie współpracy.

Pokaż strategiczną intencję swojego zachowania. Co chciałaś osiągnąć poprzez współpracę? Możesz połączyć to z główną wartością organizacyjną pracy zespołowej.

Więc jeżeli znowu jakaś szansa przejdzie ci koło nosa tylko dlatego, że ktoś miał będne przekonania na twój temat, wykorzystaj tę sytuację do nauki. Szybko się ogarnij i stań się bardziej proaktywna w zarządzaniu tym, jak inni postrzegają twoje wyniki. Będziesz wtedy gotowa, gdy przyjdzie kolejna szansa i nie będziesz już dłużej uważana za nieodpowiednią. 

Moją misją jest wspieranie kobiet- profesjonalistek (właścicielek firm, menedżerek na etacie) w przywództwie. Mam nadzieję, iż ten artykuł pomoże Ci realizować swoje cele i spełniać marzenia. Jeżeli uznasz, że może on pomóc także innym kobietom, które napotykają podobne wyzwania w pracy, przekaż go dalej i pomóż im także wzrastać. Im więcej kobiet będzie zasiadało na najwyższych stanowiskach w firmach, tym szybciej osiągniemy równowagę i zyskamy wszystkie.